بیماران قلبی سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی به دیابت مبتلا هستند

7آوریل 2021- بر اساس یک مطالعه ی بزرگ که در روز جهانی بهداشت در مجله اروپایی پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، منتشر شده است، تقریباً 30٪ از بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، به دیابت مبتلا هستند. توجه به این نکته ضروری است که شیوع دیابت در جمعیت عمومی در حدود 9٪ است. تنوع جغرافیایی گسترده ای در این آمار مشاهده می شود، بطوریکه 60٪ از بیماران مبتلا به بیماری قلبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به دیابت مبتلا هستند، اما در کشورهای اروپایی این آمار 20 درصد می باشد.

دکتر امانوئل ویدال-پتیوت از بیمارستان بیچات-کلود برنارد در پاریس، گفت: چاقی و کمبود ورزش از عوامل خطرزا برای ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی است و نتایج ما نیاز فوری به بهبود تغذیه و افزایش سطح فعالیت بدنی را در جهان برجسته کرد. کشورهایی که بیشتر در معرض دیابت قرار دارند همچنین در مرکز اپیدمی چاقی قرار دارند که می تواند تا حدی ناشی از شهرنشینی و تغییرات مرتبط با آن در مورد فعالیت بدنی و مصرف غذا باشد.

نتایج این مطالعه حاصل آنالیز داده های مرکز ثبت CLARIFY بود که شامل 32،694 بیمار مبتلا به سندرم های کرونر مزمن از 45 کشور در اروپا ، آسیا ، آمریکا ، خاورمیانه ، استرالیا و آفریقا بود. از بیماران از سال 2009 تا 2010 ثبت نام شد و این افراد به مدت 5 سال بطور سالانه پیگیری شدند.

تمام نتایج بالینی نامطلوب اندازه گیری شده در این مطالعه در بیماران قلبی مبتلا به دیابت بیشتر از بیماران بدون دیابت رخ داده بود. محققان در هنگام تجزیه و تحلیل و مقایسه ی احتمال نتایج ضعیف در مبتلایان به دیابت با افراد بدون دیابت، عوامل مختلفی را که می توانستند بر این رابطه تأثیر بگذارند از جمله سن، جنس، وضعیت سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، فشار خون، داروها و سایر بیماریها را تنظیم کردند.

پس از این تنظیمات، آنها دریافتند که در میان بیماران مبتلا به بیماری کرونر قلب پایدار، بیماران مبتلا به دیابت طی پیگیری پنج ساله 38٪ بیشتر جان خود را از دست دادند. آنها همچنین 28٪ بیشتر در معرض خطر نتیجه ترکیبی شامل حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از یک علت قلبی عروقی بودند. بیماران قلبی مبتلا به دیابت، بدون در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی و قومیت، نتایج بدتری نسبت به بیماران بدون دیابت داشتند.

دکتر ویدال پتیوت، گفت: دیابت حتی در مناطقی که کمترین شیوع را دارد، با نتایج بدتری همراه بود. به عنوان مثال، در اروپا ، دیابت با 29٪ خطر بیشتر برای نتیجه ترکیبی شامل حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از یک علت قلبی عروقی در ارتباط بود. این نشان می دهد که مدیریت این بیماران بسیار پرخطر مبتلا به بیماری های قلبی و دیابت باید بهبود یابد. هر کشور نیاز به شناسایی این بیماران و ارائه برنامه های آموزشی و پیشگیری متناسب با شرایط خود دارد.

وی نتیجه گیری کرد: نمی توان بیش از این بر اهمیت تغذیه سالم و سبک زندگی تأکید کرد. همه می توانند با کنترل وزن و ورزش، شانس ابتلای خود را به دیابت کاهش دهند و از سوی دیگر تشخیص زود هنگام دیابت برای کنترل قند خون و جلوگیری از عوارض این بیماری لازم است. کسانی که بیماری قلبی و دیابت دارند نیز به یک شیوه زندگی فعال و یک رژیم غذایی مناسب برای محافظت از سلامتی خود نیاز دارند. اجتناب از سیگار کشیدن و کنترل فشار خون و سطح کلسترول برای این افراد بسیار حیاتی است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-heart-patients-diabetes-population.html